torsdag den 23. september 2010

Forslag til arbejde med børns mundtlige legekultur i institutioner.

DKK aflevering d. 23/9-2010 - gruppe 1
Aktivitet 3:
Forslag til arbejde med børns mundtlige legekultur i institutioner




I skolen kunne læren, i den første time sætte en gåde op, som børnene så kunne gå og tænke over, og bygge videre på indbyrdes. Dagen efter kunne læren så fortælle sin version, og lade nogle af børnene fortælle det de har fundet frem til.

I en SFO kunne man fortælle forskellige former for historier, eller bare starten af den, så der var stof til fantasien.
Man kan også lave historien som en runde leg, hvor børnene skal skiftes til at fortælle videre på historien. Den vil derved udvikle sig på vidt forskellige måder og udfordre mange af børnene.
På den måde kan børnene øve sig i at fortælle historier.

I SFO synes vi de kunne være et godt tema at arbejde med parodier. Vi kunne forestille os at det kunne være voksenstyret men til dels også på børnenes eget initiativ. Pædagogen kunne lave nogle kort, men forskellige kendte personligheder/film figurer osv.

Til de mindste børn (vuggestue/børnehave) synes vi det ville være en god ide med rim og remser og sanglege, der kan læres udenaf. Evt. remser der kombinere det sproglige med det motoriske. “hoved, skulder, knær og tå...”, “øre, næse, mund”.

Vi synes det er svært at forestille os hvordan man kan integrere den mundtlige legekultur på special området.
Nogle ville nyde at få fortalt historier/vitser, mens andre ikke vil få noget ud af det. Så det er meget individuelt og skal være bruger tilpasset.  


Vi tror at det at en voksen tager intiativ til at starte noget op, tiltrækker mange børn og deres opmærksomhed.
Ved at inddrage børnene og deres ønsker i forhold til temaer. Børnene kan selv medbringe en ting hjemmefra som de har lyst til at fortælle om.
Man kan også skabe nogle hygelige rum, med puder, lys osv, det gør at det adskiller sig fra den daglige institutions rum/omgivelser.  


At inddrage medier i institutionerne. Evt. video optagelser, eller lydoptagelser. Det kan laves som små projeker.

Nogle institutioner har fladskærme hængende på gangen, hvor der så kører billeder fra hverdagen. Det er både for børnenes skyld, men også for at forældrerne kan se hvad deres børn har oplevet. Vi ser målgruppen for denne aktivitet som værede vuggestue og børnehave.


Når man kopier ned på cd, i form at billeder og video og giver med personene som et minde, er det lidt som en nytænkning af livshistoriebøger.

På special området tror vi at mange brugere ville synes det er sjovt at filme hinanden/og blive filmet, i det offentlige rum, så man ikke går over nogens grænser. (eks. Tv glad)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar