fredag den 17. september 2010

Børn og kultur- mellem gamle begreber og nye forstillinger

Hvad er kultur?
Kulturlivet retter sig ikke imod uddannelser og arbejdsliv, men mod os mennesker. Målet er at berige vores personlige liv, give os redskaber og stof til at skabe godt samvær, så vi kan opleve, danse, lge, grine, græde...positive ting som gør at vi kan stå imod de svære.

Denne artikel tager udgangspunkt i samfundsmæssige udvikling fra et moderne industrisamfund til et senmoderne videns- og oplevelsessamfund. Udviklingen har ændret barndommens kultur og nye begreber kommer til. Før havde man  et begreb om børnene som "becomings", men fra 1980 bruger man begrebet "beings".
Kulturen har i sig selv været i forvandling. der er opstået en generel frigørelse af æstitikken som bl.a. også kan ses i lokalplaner, reklamer,livsstil osv.
På trods af en omfattende institutinalisering og pædagorisering, er det ikke her at børn og unge socialiseres og finder identitet. Dette gør de i den nye æstetiske hverdagskultur med uformelle læreprocesser. I en tid mente man at børnekulteren var en professionelt formidlet kultur og at ungdomskulturen var en selvstændig organiserende kultur. Men i dag er det førstnævnte under opløsning. Børnekultur er som en proffesionel formidlet kultur og børns kultur, er de måder som børnene tager hverdagskulturen i brug på. Eksempler: TV, dvd, spillekonsoller, pc-spil, foto, video, sms osv. Børnene Lytter, ser, komponerer, skriver, redigerer, designer osv.
Tal viser at mediet er blevet et samlingspunkt for børn, til at samles i hjemmene.
Med det nye antropologiske  kulturbegreb, ER børn i kultur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar