mandag den 13. september 2010

Gakkede gangarte, vilde vitser, rallende råb! - resume

Børns kulturelle udtryksformer og værdier - af Beth Juncker.

Med baggrund i de pædagogiske læreplaner som skal give rum for leg, læring og udviklingsmuligheder, definerer Beth forskellen på leg og læring. Leg kan ikke forudbestemmes, måles eller styres og det er kun de medvirkende børn som kan vudere kvaliteten, meningen og betydningen. Læring/undervisningen derimod skal formålbestemmes og pædagogisk planlæges.
Kulturelle udtryksformer og værdier er en af læreplanens punkter. Beth mener at det kan være en eksplosiv cooktail når det er et politisk bestemt målsætning som dikterer læreplanerne...især inden for kulturelle udtryksformer og værdier. - Vil det sige at de pædagogisk tilrettelagte aktiviteter skal opprioriteres og dermed nedprioritere børnenes egne interessefelter? Endnu sværer bliver det, når det er inden for begrebet kulturelle udtryksformer og værdier som få ved hvad det i praksis kan være, og dermed falder tilbage i de traditionelle aktiviteter.

Et nyere begreb:  
Børnekultur: kultur for børn, kultur med børn og kultur af børn, også kaldet de 3 Kér. De to første hænger sammen, men den sidste  er svær at måle og veje da det kræver at barnet er "I" kultur...Det er ikke produktskabende. Ingen ved hvad de skal stille op med det og der ligger ikke noget filosofisk, teoretisk eller forskningsmæssigt funderet over dette.  Pga. uklarheden er børnekultur oversat til "alt" - og det forvirrer mere end det klargører.
Beth mener at den dækker over de kulturelle processer, der skaber mening og betydning for dem som deltager. f.eks. børns måder at gå og hoppe på...(balancegang på striber, hoppe over flisemellemrum osv.
Så børns egen kultur kan man også oversætte til legekultur som består af f.eks.: lege fortællinger, sange ,rim, remser, gåder, vitser,  - alle de klassiske ting, men også rytmisk lyd, pjat, plagerier, gangarter, lydarter, skrift, pc og dvd´er.
De nye perspektiver for børnekultur begrbet: Børns kultur handler om, hvordan børn får mulihed for at tilegne sig mønstre, genre og de kulturelle udtryksform de rummer, for at kunne improvisere, omskabe og vidreudvikle dem og dermed kvalificere den tavse viden, kroppen arkiverer og klassificerer. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar