onsdag den 15. september 2010

At skabe Antropologisk viden om børn - resume

At skabe antropologisk viden om børn

Denne artikel vil prøve at præcisere, hvilke perspektiver antropologien kan bidrage med i forhold til studier af børn.
Når man skaber antropologisk viden om børn, er det for at forstå indholdet af ” kategorien” børn. Dette sker via en indkredsning af de mange forskellige forhold, der opleves og virker ind på børn, deres handlinger, muligheder, fortolkninger og udvikling. Man skal kigge på de sociale processer og betydningssystemer og ikke tillægge en problemstilling. Dette skulle gerne give indsigt i sammenhængen mellem børns handlemuligheder, opfattelser, opvækstbetingelser og relationer.
Feltarbejde:
Antropolsk viden skabes via tilstædeværelse i felten, hvor man i længere tid ingår i sociale relationer til de mennesker man udforsker. Dette gøres for at få et så fyldestgørende indtryk som muligt. Tidshorisonten er relativ, men det tager så længe, det tager at komme i en accepteret possition i forhold til de mennesker, hvis liv man studerer.
Feltarbejde og deltagerobservation er en svær størrelse at være neutral i, da vi alle har nogle forudindtagede holdninger, værdier, måder at tænke eller reagere på. Uden distance kan man ikke fortolke og analysere de indsamlede data. Den etnografiske tilgang er dobbelt, idet den på en´og samme tid indebærer indlevelse og distance. Grundlaget for at håndtere balancen mellem nærhed og distance er refleksivitet. Som mennesker kan vi ikke være objektive og derfor er reflektionen et bestandigt element i den videnskabelige proces.

1 kommentar:

  1. Hej Lourdes

    Du skriver selv, at det er dit første forsøg med blogs.....det ser ud til at gå rigtigt godt :-)

    SvarSlet