tirsdag den 17. januar 2012

Kommunikationskultur - opg 1




Iagttag og fortæl omvendt om situationer, hvor kommunikationen mislykkes eller afbrydes.

Hmm et eksempel kunne være fra starten af min sidste praktikperiode, hvor jeg efter et personalemøde fortalte min vejleder at min dreng lå syg med 40 i feber derhjemme, og at det var min tur til at blive hjemme, da min mand havde holdt barnets første sygedag dagen før med vores anden dreng (omgangssyge)...Min vejleder sagde at det kunne hun godt forstå og at det var der jo ikke noget at gøre ved... Lederen overhørte samtalen på afstand og brød ind ved at sige:” Ja nu må jeg jo som den chef fortælle dig at I altså ikke begge kan holde barnets første sygedag” med et kropssprog og stemme som virkede ophidset. Hvorefter hun fortsatte (med en forklaring om at det kunne man ikke og at det var snyd at gøre sådan), men der var jeg gået i ”chok”, så fangede ikke resten..
Jeg kunne konstatere at hun kun havde hørt samtalen halvt, da hun ikke vidste at det var dreng nr to der også var blevet syg...
Dertil var grunden til fustrationen ”fejl” i organisationskulturen fordi jeg ikke var klar over hvem der skulle have besked, og at min vejleder påtog sig opgaven at give mig barnets førstesygedag i stedet for at sende mig videre til hende som var vagtplanskordinator.
Senere hen fandt jeg ud af at Lederen og min vejleder havde en del interne konflikter.


Hvad skaber disse situationer?
Denne situation påvirkede resten af mit praktikforløb i forhold til lederen.
I situationen blev jeg chokeret over at blive afbrudt på så voldsom en måde, samt føle mig forkert på den, på trods af min rettighed til barnets førstesygedag. For mig skabte den en lille frygt og nervøsitet over for lederen og været underlegen, hvilket nok har præget mange af vores samtaler på trods af samtale om emnet.
Et eksempel på hvordan dårlig kommunikation kan opstå på baggrund af misforståelser. -Og hvordan afbrydelser og kropsprog påvirker kommunikatioenen. 

2 kommentarer:

  1. Hej Lourdes

    Ja, det kan man da sige er en kommunikation, der mislykkes - endda med store konsekvenser for din praktik.

    SvarSlet
  2. Ja, det vil jeg give dig ret i! I starten af mit arbjde i Autismecentert, var jeg slet ikke klar over hvor vigtigt det er at, det jeg siger også skal passe til mit kropssprog.
    Situation: Jeg havde en meget dårlig dag og ked af noget. Jeg prøved på at være sjov og pjattet, men holde mine arme sammenflettet foran og et minder overbevisende ansigte. Det førte til at beboern ikke troed på mig, blev sur og udadrettet..... Det samme oplever jeg, når jeg ikke er overbevist om noget, så viser jeg også tydeligt med min krop: Nu siger jeg ja, for at jeg kan få ro!"

    SvarSlet