onsdag den 18. januar 2012

moviemaker og lydfil

http://www.youtube.com/watch?v=SgT9Er3819g&feature=youtu.be

Jeg har valgt at kombinere to opgaver i dkk ved at fortælle et eventyr i en lommefilm. Med en pædagogiske vinkel har jeg valgt at bruge (mine egne) børn som skuespillere, for at se hvordan medier kan bruges i forhold til børnehaven/sfoens målgruppe.

Aller først skulle jeg digte et kort eventyr med udgangspunkt i den udklædning børnene har.

Udklædning: Prinsesse, whoody, bushligthyear, pirater og politibetjent.

Eventyret:Der var engang en meget smuk prinsesse, hun boede i et stort slot helt alene, da kongen og dronningen var ude at rejse.... Det passede hende egentlig fint(tæt på), for så havde hun plads til alle hendes fine kjoler...(flere klip)
Men en dag da hun var oppe i tårnværelset for at nyde udsigten, smækkede den tunge dør i og gik i baglås...(lyd) – Prinsessen blev forfærdet, og viste ikke sine levende råd hvad hun skulle gøre... Hun besluttede at tage hendes pæne sko af og kastede den mod ruden(lyd) Efter et brag, ville prinsessen råbe ud af det knuste vindue i tårnet, men ak...prinsessen var ikke vandt til at råbe, så halsen snørrede sig sammen og kun hvisken kom ud af hendes mund...
En politibejent kom forbi og hilste pænt og vinkede til prinsessen som han plejede, for han kunne ikke høre at hun havde brug for hjælp, og derfor gik han videre..
Prisessen hviskede fortsat efter hjælp, og det var noget bushligthyear kunne høre, for han havde nemlig(nikke) superhørelse, men da han ankom kunne han ikke flyve fordi hans kappe var faldet af i hans sidste redningsaktion...så han måtte tage trappen helt op i det høje tårn, men ak bushligthyear kom kun halvvejs op af da trappen, da pusten tog livet af ham... han var jo kun vandt til at flyve, og trin var der åbenbart for mange af.
Prinsessen havde ventet længe i tårnværelset og nu skulle hun altså snart tisse().. Oh skam og ve - Hun håbede at der snart kom en hjælper. Ude i det fjerne så hun et piratskib lægge til kaj...og en pirat kom løbende hen mod slottet, men blev standset af en anden pirat... de ville begge have fat i prinsessen i håb om en belønning, så de trak hver deres svær og kæmpede en sej kamp til de begge faldt om...
Prinsessen så måbende til oppe fra tårnværelset, og frygtede at hun snart kom til at tisse i hendes flotte nye kjole...
Heldigvis kom der en cowboy forbi, han hed whoody, og han kunne svinge sin lasso helt op til tårnværelset hvor prinsessen var fanget... nu kunne prinsessen sætte lassoen fat om den tunge dørs håndtag og fire ned af rebet... takket være whoody, kunne hun nu komme på toilettet, og måske de levede lykkeligt til deres dages ende? :)

Optagelserne:
Da jeg fortalte børnene om projektet og evetyret, blev de ellevilde! De blev klædt ud, og så på hinandens "optagelser" med stor fornøjelse. Jeg optog hele lommefilmen med min Iphone mens jeg læste eventyret op samtidig med at jeg instruerede før og under klippene. De fleste klip optog vi ca 3 gange, hvilket var overkommeligt for bøernene i den alder... Det var virkelig underholdende og spændende og se deres optrædender hvor de selv fik ideer til hvad og hvordan man kunne gøre. Det var tydeligt at mærke deres engagement.


Medieprocessen:
Da alle klippene var taget satte jeg det ind i Windows Live moviemaker, hvilket drillede en del... Derefter blev det redigeret og klippet sammen hvilket var nemt nok...efter jeg fandt "knappen opdel".
Nu skulle lyden slåes fra fordi at eventyret ikke var intakt efter redigeringen, men fandt aldrig en optimal måde, men kunne skrue lyden helt ned hvilket var fint nok. Derefter optog jeg fortællingen på min Iphone med baggrundsmusik fra en anden pc, hvorpå jeg så eventyret køre på den første pc... det krævede flere optagelser fordi jeg ikke måtte lave fejl i oplæsningen og fordi hastigheden i oplæsningen skulle følge billderne....det var lidt uortodoks, og ikke holdbart i længden, men jeg bøvlede for meget med de andre programmer...Til en anden gang vil jeg gerne prøve få programmerne til at lykkes, da man har mange muligheder med dem og resultatet bliver selvfølgelig også derefter. Egentlig villle jeg gerne have lagt ekstra lyd ind på... noget man kunne gøre sammen med børnene. Denne dette eventyr ville det være oplagt med lyden af knust glas, når ruden smadres og lyden af sværd når piraterne slås.

Her er linket til lommefilmen på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=SgT9Er3819g&feature=youtu.be

1 kommentar:

  1. Hej Lourdes

    Hvor er den blevet sød, din lommefilm ;-)
    Der kan man bare se, stædighed, motivation og engagemenet belønnes:-)

    Jeg har skrevet lidt til dig i BB om, hvordan man kan indlejre en Youtube video direkte i bloggen, således at man kan se den der, uden at skulle på Youtube.

    MVH, Helen

    SvarSlet