mandag den 30. januar 2012

opgave 2

1:2 Lyt til konteksten
Iagttag og fortæl om menneskers kommunikation i forskellige sammenhænge, i bussen, på cafeer, på arbejdet og i familien.

I denne besvarelse mener jeg at kultur spiller en utrolig stor rolle. Kommunikationen på disse meget forskellige arenaer/situationer er vidt forskellige - og her spiller kulturen en stor rolle for hvad man kan -og ikke kan snakke om, hvor højt eller hvor lavt og med fremmed eller bekendte.
Vi kender alle det at vente på en bus sammen med andre... Kulturen er at man umildbart ikke snakker sammen og hvis man gør er det ofte om et fælles tredje som vejret eller en opstået situation som kan bryde isen mellem de to fremmede...Der er i udgangspunktet en meget fin balance mellem at være høflig og påtrængende, hvilket sjældent kan vides før samtalens start... Derinden vurderer man muligvis den andens kropssprog og udtryk - Om de står med musik i ørerne eller om de går lidt væk når man nærmer sig eller om de smiler inviterende.
Når jeg nogengange har ventet på en busstation finder jeg det ret interesant at observere folk og se sammenhænge mellem useende og kropssprog...og dermed forestille mig hvem de er som personer...

På cafer oplever jeg kommunikationen som kærlig og nærværende, men dæmpet(volumen) af hensyn til andre. Cafer bliver primært brugt som et hyggested for dem som har hinanden kær dvs venner, kærester/gifte, familiære relationer eller nogen som ønsker en tættere relation til hinanden. Netop af disse grunde vil der sjældent være konflikfyldte samtaler her, men istedet latter, nærvær og anerkendelse af hinanden.

På arbejdetspladsen er kommunikationen meget forskellig, ligesom kulturen er forskellig fra arbejdsplads til arbejdsplads. Der er højst sansynligt forskel på måden to pædagoger/sygeplejesker taler sammen kontra to arbejdsmænd. Nogle arbejdspladser er kendt for at have en hård tone.
Generelt er arbejdspladsen et sted hvor man befinder sig mange timer og hvor man ofte skal samarbejde i en eller anden grad. -  Og her adskiller arbejdspladsen sig fra mange andre arenaer, fordi man sjældent har indflydelse på hvem ens arbejdskollegaer er, men skal kommunikere uanset om man synes godt eller skidt om dem. Denne factor præger selvfølgelig kommunikationen på arbejdspladsen.
 Det er også på arbejdspladsen der kommer udfordringer arbejdsmæssigt som kan presse nogen til kommunikere og agere derudfra.

Hjemmet: Er der hvor man er på slap line, og hvor man ikke behøver at pakke tingene ind fordi man kender hinanden. Dette resulterer  i en mere direkte form for kommuikation, men forhåbentlig også den mest kærlige til tider :)

 
Læg mærke til, hvad det betyder, når du kender konteksten,1 og når du ikke gør det. Hvad sker der, hvordan reagerer du?
  
Når jeg nogengange har ventet på en busstation finder jeg det ret interesant at observere folk - her kan jeg huske ung kvinde med tre små børn og en ældre mand komme ind i venterummet...her kendte jeg ikke konteksten da telefonen ringede og hun blev eddike sur..derefter snakkede hun irriteret med den ældre mand...hvilket jeg undrede mig over...senere fandt jeg ud af at det var hendes far, og personen i røret var ægtemanden som kom senere hjem pga. fisketur...Faren sagde: "Du har selv valgt ham" da hun begyndte at brokke sig over at man ikke kunne regne med ham...
 Det var først efter 20 min at jeg kunne danne en kontekst, og derefter bedre kunne "forstå" hendes attitude og måde at kommunikere til faren og personen i mobilen... 
Situationen var lidt atypisk fordi de var en familiær relation(direkte talemåde) i et forum hvor der normalt er stille/ eller smalltalk...

Generelt kan man komme galt afsted hvis man ikke kender konteksten, idet man tolker noget forkert eller misforstår...
En sjælden gang i mellem tror jeg at det kan være godt at man ikke kender konteksten, for at få friske øjne på en sag i det pædagogiske arbejde.


















1 En sådan situation kan nogle gange give anledning til den fortællingstype, man kalder brølere (Birkeland, 2004).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar